e-aineistovinkkejä kotisohvalle!

Sinun ei tarvitse mennä kirjastoon löytääksesi luettavaa, kuunneltavaa ja katseltavaa! Lue tai kuuntele kirjaston e-kirjoja ja katsele elokuvia.

Kaikkien Eepos-kirjastojen e-aineistot löydät osoitteesta . Lisäksi on olemassa paljon kaikille avoimia sisältöjä.

E-kirjojen lukemista tai kuuntelemista varten asenna sovelluskaupasta Ellibs-sovellus tai lue selaimessa.
Lainaamiseen tarvitset Eepos-alueen kirjaston kirjastokortin ja PIN-koodin.

Lue e-kirjoja ja kuuntele e-äänikirjoja

Eepoksen eKirjasto
Koko Suomi lukee 16.3.-5.4.2020, kustantajien ja kirjastojen kampanja
Digitoidut aineistot Digitoituja kirjoja. Seinäjoen kaupunginkirjasto on digitoinut 20 Etelä-Pohjanmaata tai Pohjanmaata käsittelevää kirjaa, jotka ovat kaikkien vapaasti luettavissa verkossa.

Klassikkokirjasto, Kansalliskirjaston palvelussa on kotimaisia klassikoita ilmaisina e-kirjoina. Kaikille avoin palvelu.
Helmi, Kansalliskirjaston kokoelmien helmiä: kirjoja, pienpainatteita, karttoja, nuotteja, kuvia ja käsikirjoituksia.
Kaino, Kotimaista suomenkielistä kirjallisuutta 1880-luvulta 1930-luvulle.
E-äänikirjoja Yle Areenassa. Kaikille avoin palvelu.
Ilmaiset klassikot, Elisa Kirja. Kaikille avoin palvelu.
Suomenkieliset teokset projekti Gutenbergissä, projekti, jossa tekijänoikeusvapaita teoksia e-kirjoina. Kaikille avoin palvelu.
Projekti Lönnrot, Suomen- ja ruotsinkielistä kirjallisuutta, jonka tekijänoikeudet ovat rauenneet. Kirjat ovat saatavilla pääasiassa .txt-muodossa. Sisältää osin samoja suomenkielisiä teoksia kuin Gutenberg.
Makupalat-palvelun e-kirjalinkkejä, kirjastot.fi. Kaikille avoin palvelu.
Saksankielisiä kirjoja Die Onleihe-palvelussa. Kaikille avoin palvelu, vaatii rekisteröitymisen.
Saksankielisiä äänikirjoja Die Onleihe-palvelussa. Kaikille avoin palvelu, vaatii rekisteröitymisen.
Metropolitan Museum of Art – Met tarjoaa lähes 600 ilmaista taideaiheista e-kirjaa.

Lukulumo on avoinna kaikille

Lukulumo avaa koulu- ja home access-version kaikille 16.3.-15.4.2020 ja tarjoaa lukemisen iloa myös karanteeni- ja sairasaikaan. Lukulumosta löydät suuren valikoiman ääneen luettuja lastenkirjoja, joista monet on luettu ääneen myös useilla eri kielillä. Lataa Lukulumo sovelluskaupasta. Lisätietoja: Lukulumo.fi

Selkokirjoja

Selkosatuja, nuorten tarinoita ja tietokirjoja netissä, selko.fi
Selkoluettavaa aikuisille, selkokeskus.fi

Kirjapodcasteja

Omahuone.com kirjallisuus- ja kulttuurimedia on tehnyt listan kotimaisista kirjapodcasteista. Kaikille avoin palvelu.
Lohikäärmeradio, Keskikirjastojen podcast. Kaikille avoin palvelu.
Kirjastojen tuottamia podcasteja, Kirjastokaista

Lue lehtiä

Historiallisia sanoma- ja aikakauslehtiä, Kansalliskirjaston digitaaliset aineistot. Kaikille avoin palvelu.

Katso elokuvia tai videoita

Elonet – Kansallinen audiovisuaalinen instituutti tarjoaa katsottavaksi ilmaisia elokuvia ja lyhytelokuvia. Vaatii nettiyhteyden koko katsomisen ajan. Kaikille avoin palvelu.
Elävä muisti – KAVIn audiovisuaalinen aikamatka Suomen historiaan.
yle Areena, Ylen tarjoamat elokuvat. Vaatii nettiyhteyden koko katsomisen ajan. Kaikille avoin palvelu.
Yle elävä arkisto, Ylen ääni- ja videomateriaalia, artikkeleita sekä valokuvia vuosien varrelta. Kaikille avoin palvelu.
Viittomakielinen kirjasto, koostuu viittomakielisistä videoista. Kaikille avoin palvelu.
Kirjastokaistan ohjelmien aiheina ovat kirjat, kirjailijat ja lukeminen. Kaikille avoin palvelu.
Die Onleihe, elokuvia saksan kielellä. Kaikille avoin palvelu, vaatii rekisteröitymisen.
Makupalojen linkkikokoelma: katsele ja kuuntele musiikkia, konsertteja ja esityksiä verkossa

Kuuntele konsertti

Naxos Music Library Eepos-kirjastokimpan eKirjasto. Kirjaudu kirjastokortin numerolla.
Naxos Music Library Jazz Eepoksen eKirjasto. Kirjaudu kirjastokortin numerolla.
Yle Areena konsertit, Suoria lähetyksiä ja konserttitallenteita Suomesta ja maailmalta. Kaikille avoin palvelu.

Katso ja kuuntele konsertti

Helsingin kaupunginorkesteri, Vaatii nettiyhteyden koko katsomisen ajan. Kaikille avoin palvelu.
Suomen kansallisooppera ja -baletti, Vaatii nettiyhteyden koko katsomisen ajan. Kaikille avoin palvelu.

Opettele soittamaan

Rockway Eepoksen eKirjasto.

Muuta mielenkiintoista

Makupaloista löydät runsaasti valikoituja verkkolinkkejä. Kaikille avoin palvelu.
Finna-palvelussa on yleisten kirjastojen, museoiden ja arkistojen aineistoja. Kaikille avoin palvelu.

Finna-luokkahuone, Hakupalvelusta löydät luotettavaa, kiinnostavaa ja ainutlaatuista opetusmateriaalia peruskouluun, ammatilliselle puolelle ja lukioon.
Coursera – Laadukkaita kursseja englanniksi. Tarjolla on opiskeltavaa aina ansioluettelon luomisesta oman applikaation rakentamiseen ja moniin muihin hyödyllisiin taitoihin.