Luento: Syksy kansanperinteen näkökulmasta – Kekri vaiko Halloween?

28.10.2022 @ 18:00 - 19:00

Kuvataideopettaja ja kuvittaja Lauri Pitkänen luennoi: Syksy kansanperinteen näkökulmasta: Kekri vaiko Halloween?
Lähes poikkeuksetta kaikkialla maailmassa vietettävät juhlapyhät liittyvät tiettyyn vuoden kiertoa koskevaan ajankohtaan. Pohjoismaissa on pitkään elänyt uskomus, jonka mukaan elävien maailman ja henkien maailman rajat ovat näinä aikoina erityisen ohuet. Näistä syistä tiettyihin juhliin liittyy oleellisesti kummittelu ja uhrien jättäminen henkiolennoille.
Loppusyksyn tunnetuin juhla on todennäköisesti Halloween, mutta sitäkin paljon vanhempi on Suomessa vietetty Kekri. Nämä kaksi juhlaa jakavat keskenään mielenkiintoisia yhtäläisyyksiä.
Luennolla käsitellään näiden kahden juhlapyhän yhteyksiä ja historiaa. Kerrontaan tunnelmaa tuovat pohjoisen kansanperinteestä kertovat kuvitukset.
******
Lauri Pitkänen on Porvoosta kotoisin oleva kuvataideopettaja ja kuvittaja. Kansanperinteestä ja historiasta inspiraatiota hakevan kuvittajan ohjaamana syntyi 2018 julkaistu sarjakuvaromaani Tunturien yöpuolta. Nykyään Pitkänen vaikuttaa tutkijana Lapin yliopistolla, Rovaniemellä.
******
Luento striimataan myös Kurikka Live -YouTube-kanavalla.
Luennon järjestää Samuli Paulaharjun Säätiö yhteistyössä Kurikan kirjaston kanssa. Luento toteutetaan Kurikan kaupungin kohdeapurahan turvin.
Vapaa pääsy. Tervetuloa!

28.10.2022