Yhteinen e-kirjasto avautuu maanantaina 29.4.

Kuntien yhteinen e-kirjasto aukeaa maanantaina 29.4. asiakkaiden käyttöön. Palvelussa on käytössä niin e-kirjoja, äänikirjoja ja digilehtiä, kaikki uuden palvelun alla.

Palveluun kirjautumiseen ei tarvita kirjastokorttia, vaan e-kirjastoa käytetään vahvan tunnistautumisen avulla (pankkitunnukset tai mobiilivarmenne).

Vahva tunnistautuminen vastaa kirjastokorttihakemuksen henkilötodistusta ja allekirjoitusta. Vahvalla tunnistautumisella varmistetaan asiakkaan henkilöllisyys ja oikeus rekisteröityä asiakkaksi. Vahvalla tunnistautumisella asiakas hyväksyy henkilötietojen päivityksen väestörekisterijärjestelmästä. Asiakkaasta vahvalla tunnistautumisella kerättävät tiedot ovat nimi, osoite, henkilötunnus ja huollettavat.

E-kirjastoa voivat käyttää ne henkilöt, joiden kotikunta on liittynyt E-kirjastoon. Vahvan tunnistautumisen avulla tarkistetaan henkilön kotikunta. Vahvan tunnistautumisen avulla pidetään huolta sovelluksen tietoturvasta.

Jos sinulla ei ole pankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta käytössäsi, voit pyytää kuntasi tai kaupunkisi kirjaston henkilökuntaa rekisteröimään sovelluksen käyttöösi. Rekisteröintiä varten tarvitset henkilötodistuksen ja toimivan sähköpostiosoitteen, johon sinulla on pääsy.

Lataa E-kirjasto-sovellus puhelimellesi tai tabletillesi sovelluskaupasta (esim. Play-kauppa tai App Store). Tunnistaudu sovelluksen käyttäjäksi vahvan tunnistautumisen avulla (pankkitunnukset tai mobiilivarmenne). Tunnistautumisen yhteydessä tarkistetaan, että kotikuntasi on liittynyt E-kirjastoon. Sovellus on ladattavissa 23.4.2024 alkaen.

Palvelun käyttöönoton jälkeen 30.4. etäluettava ePress poistuu käytöstä, ja etäluettavat lehdet ovat jatkossa yhteisen e-kirjaston puolella. Ellibsin aineisto on käytössä niin kauan, kuin lisenssit ovat voimassa. Varaukset Ellibsistä eivät siirry yhteisen e-kirjaston puolelle. Kirjastossa luettavat ePressin e-lehdet, Cineast, Rockway ja Naxoksen palvelut säilyvät ennallaan.

Mikäli e-kirjaston käytöstä herää kysymyksiä, käänny lähikirjastosi puoleen. Hyviä luku- ja kuunteluhetkiä!