Kurikan kirjastot ovat mukana Ylen Miljoona roskapussia -kampanjassa

Kurikan kaupunki on mukana Ylen Miljoona roskapussia -kampanjassa 15.4.-5.6.2024! Tavoitteena on yhteisvoimin kerätä mahdollisimman paljon roskia pois luonnosta ja muualta ympäristöstä. Kampanjan verkkosivuilla on roskapussilaskuri, jonka avulla roskapussien määrää seurataan kuntakohtaisesti.

Miten minä voin osallistua? Kerää ympäristöstäsi pois pussillinen roskia ja hävitä se asianmukaisesti. Rekisteröi keräämäsi pussi Kurikan kohdalle Ylen verkkopalvelussa. Rekisteröimiseen tarvitset YLE-tunnukset. Valmista tuli!

Lisätietoa saat Kurikan kaupungin verkkosivuilta ja alueen kirjastoista eli Kurikan pääkirjastosta sekä Jalasjärven ja Jurvan kirjastoista.
Jos tarvikkeita roskien keräystä varten ei löydy kotoa, niitä voi käydä hakemassa kirjastoista. Kurikan kaikista kolmesta kirjastosta voi niiden varsinaisina aukioloaikoina käydä hakemassa tarvittaessa roskapussin ja kertakäyttöhanskat roskienkeruuretkeä varten. Roskien noukkimiseen tarkoitettuja roskapihtejä on mahdollista lainata kirjastokortilla. Huom! Laina-aika on 1 päivä, jotta lainausmahdollisuuksia riittää mahdollisimman monelle.

Kampanjassa kerätyt roskat viedään ensisijaisesti oman kodin jäteastioihin. Jos tämä ei ole mahdollista, Kurikan kirjastojen välittömässä läheisyydessä on myös oranssit kampanjajätesäiliöt, joihin voi tuoda kampanjassa kerätyt, poltettavaksi sopivat jätteet. Huom! Kierrätyskelpoiset materiaalit, kuten lasi ja metallit viedään normaalisti kierrätykseen, esimerkiksi lähimmälle Rinki-ekopisteelle.

Muistathan vielä rekisteröidä keräämäsi pussin Ylen Miljoona roskapussia -kampanjasivuille. Rekisteröintiä varten tarvitset YLE-tunnuksen. Isommat roskapussierät, esim. harrastusporukan tempauksessa kerätyt, voi ilmoittaa sähköpostilla Ylelle. Ohjeet tähän löytyvät kampanjan verkkosivuilta. Kurikan kaikkien kirjastojen asiakaspalvelussa autetaan tarvittaessa YLE-tunnusten luomisessa.